Lesactiviteit: Theekopjes

Een gesprek over kopjes krijgt een onverwachte wending…

theekopjes

Met dank aan Patrick Smits.

Doel: Leerlingen beter feedback leren ontvangen, gemakkelijker van mening laten verschillen.
Bewustwording van het feit dat mensen zich snel met dingen identificeren/vereenzelvigen.
Benodigdheden: verschillende (thee)kopjes. Een stuk of 7 is okee.
Laat de groep in een kring zitten, zet de verschillende kopjes in het midden van de kring.
Vraag aan iedere leerling welk kopje hij/zij het liefst mee naar huis zou willen nemen en waarom. Laat een aantal leerlingen dit vertellen, in ieder geval zodat bij ieder kopje iemand zijn verhaal verteld heeft. Er kan ook gekozen worden voor een vorm waarin alle leerlingen dit vertellen (en eventueel vastleggen)
Vraag de leerlingen vervolgens welk kopje ze het liefst kapot zouden willen gooien. Ook hier: zorg dat van ieder kopje dit in ieder geval verteld wordt.
—————————————————————

Bespreek vervolgens hoe leerlingen de tweede ronde ervaren hebben. Mogelijk vinden ze het vervelend om te horen dat iemand ‘hun’ kopje kapot wil gooien. Dit komt doordat leerlingen het kopje zijn gaan zien als een deel van henzelf. Dit is echter niet zo: het kopje is gewoon nog steeds hetzelfde kopje, we delen alleen onze meningen erover.
Dit gebeurt bijvoorbeeld ook als iemand fan is van Justin Bieber, Ajax, Game of skateboarden. Het onderwerp verandert niet, wij voegen onze mening eraan toe.
Wat ook kan gebeuren is dat leerlingen hun mening in de tweede ronde wat milder brengen, omdat ze weten dat anderen het juist een heel mooi kopje vinden. Interessant is om met de groep te spreken over hoe je hiermee omgaat:
–       Moet je altijd je mening kunnen geven?
–       Wat is vrijheid van meningsuiting?
–       Wanneer is het netjes/fatsoenlijk om je mening voor je te houden?
–       Is het erg of juist goed om van mening te verschillen?
–       Wie kan er goed feedback ontvangen, wie neemt dit vaak persoonlijk op?

Deze oefening kan uiteraard ook gedaan worden met andere voorwerpen. Ook wanneer leerlingen het gevoel van de tweede ronde niet herkennen kan hierover toch gesproken worden met elkaar. 

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.mentortijd.nl/lesactiviteit-theekopjes/

Reacties zijn uitgeschakeld.