Lesactiviteit: Pygmalion effect

De theorie is bekend, hoe zit het met de praktijk?

vissprongHet Pygmalion effect wordt soms ook het Rosenthal effect of de Self-fulfilling Prophecy genoemd. Het idee is dat het beeld wat een docent heeft van een leerling effect heeft op het gedrag van die leerling. Verwacht een docent goed gedrag, dan zal dit waarschijnlijk gebeuren. Andersom werkt het ook: verwacht je slecht gedrag dan zal vroeg of laat een leerling aan die verwachting voldoen.

Deze theorie is goed om regelmatig bij stil te staan, het is ook prima te bespreken met leerlingen. Dit kan op verschillende manieren:

  • Leerlingen gaan na welke verwachtingen zij van medeleerlingen of docenten hebben en hoe hun verwachting het gedrag kan beïnvloeden,
  • Leerlingen gaan na hoe hun gedrag de verwachtingenvan anderen kan beïnvloeden. (En uiteindelijk weer hun eigen gedrag).
  • Leerlingen kunnen een doel stellen: de verwachting van 1 persoon beïnvloeden door hun eigen gedrag een week lang onder de loep te nemen. Hierbij hoort ook de mening die ze over iemand hebben.
  • Deze oefening is uitermate geschikt om zelf mee te doen.
    Welke leerlingen beïnvloed jij met jouw verwachtingen? 

pygmalion

———————————————————————————————————————————————————–

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.mentortijd.nl/lesactiviteit-pygmalion-effect/

Reacties zijn uitgeschakeld.