Een mooie activiteit om het schooljaar mee te beginnen en begrip onder leerlingen te vergroten.
Met dank aan Margot van Hoof en Marijke van de Wouw.
Een groot deel van miscommunicatie en onbegrip tussen leerlingen heeft te maken met een beperkte kennis over elkaar. Daarom is het een mooi idee om de leerlingen in kleine groepjes onderzoek te laten doen naar verschillende ‘bijzonderheden’ die ze in de groep of op school tegen kunnen komen.
Denk hierbij aan: AD(H)D, dyslexie, faalangst, autisme, hoogbegaafdheid. Uiteraard kunnen eigen voorbeelden worden toegevoegd.
De leerlingen mogen zelf kiezen waar ze onderzoek naar doen. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld ook het groepje kiezen waar zij zelf mee te maken hebben, dit geeft hen een veilige start om iets met de groep te bespreken.
In groepjes doen de leerlingen hier onderzoek naar en geven uiteindelijk antwoord op de volgende vragen:
- Wat houdt het precies in?
- Hoe herken je het aan de buitenkant?
- Hoe is het om te leven met …?
- Wat kun je als groepsgenoot doen om iemand te ondersteunen?
Dit duurt ongeveer 5 lesuren. Vandaag les 1 en 2:
Les 1:
– Wat weten we al?
– Wat denken we te weten?
– Welke bronnen kunnen we vinden? Zijn er mensen te interviewen?
– Wie gaat welke bron onderzoeken?
– Wanneer en hoe brengen we elkaar op de hoogte van de informatie?
– Aan de slag?
Les 2:
– Wat hebben we vorige week afgesproken?
– Zijn alle taken goed uitgevoerd?
– Welke bronnen zijn een aanrader voor anderen?
– Moeten we onze aanpak veranderen of zo houden?
– Heeft de docent nog belangrijke begrippen die we nodig hebben?
———————————————————————————————————————————————————–
Vind je deze lesacitiviteit interessant? Dan zijn onze workshops vast ook iets voor jou en je team!
Bekijk ons complete aanbod, waaronder de workshop Mentoraat en Passend Onderwijs!