Een mooie activiteit om het schooljaar mee te beginnen en begrip onder leerlingen te vergroten.
(Deel 2)
Met dank aan Margot van Hoof en Marijke van de Wouw.
Een groot deel van miscommunicatie en onbegrip tussen leerlingen heeft te maken met een beperkte kennis over elkaar. Daarom is het een mooi idee om de leerlingen in kleine groepjes onderzoek te laten doen naar verschillende ‘bijzonderheden’ die ze in de groep of op school tegen kunnen komen.
Denk hierbij aan: AD(H)D, dyslexie, faalangst, autisme, hoogbegaafdheid. Uiteraard kunnen eigen voorbeelden worden toegevoegd.
Vorige week hebben we hier de start van getoond, deze week het vervolg:
Les 3:
– Zijn er nog dingen onduidelijk?
– Welke praktijkvoorbeelden kunnen wij bedenken in een gemiddelde schooldag?
– Wat kan de docent nog aan informatie toevoegen?
Les 4:
– Wat willen we de groep leren in onze presentatie?
– Hoe verdelen we de rollen voor het presenteren?
– Hebben we filmpjes, testen of andere bronnen die dit duidelijk maken?
Presentaties:
Na iedere presentatie kan met de groep besproken worden wie het bijzonderheid bij zichzelf herkent, of wie er mensen in zijn/haar omgeving kent met de betreffende bijzonderheid. Wanneer er een leerling in de groep aanwezig is met bijvoorbeeld autisme is het zeer waardevol om daar vragen aan te stellen en leerlingen uit te nodigen hetzelfde te doen. Het gesprek is soms nog interessanter dan de presentaties zelf.
Waar nodig kunnen afspraken met de groep gemaakt worden, deze kunnen ook zichtbaar in de groep worden vastgelegd.
———————————————————————————————————————————————————–
Vind je deze lesacitiviteit interessant? Dan zijn onze workshops vast ook iets voor jou en je team!
Bekijk ons complete aanbod, waaronder de workshop Mentoraat en Passend Onderwijs!