Lesactiviteit: My N.A.M.E.

mynameis

Met dank aan Gin Nio Haurissa. 
 
Doel: Elkaar beter te leren kennen door aan de hand van je eigen naam-acroniem meer over jezelf te vertellen.
 
Benodigheden: Pen & Papier
Instructie: 

  • Spreek niet met elkaar tijdens het eerste deel van deze oefening.
  • Iedereen krijgt een pen en een stuk papier.
  • Iedereen schrijft de letters van zijn/haar naam apart van elkaar op het stuk papier.
  • Onder elke letter schrijf je een eigenschap van jezelf op, wat met de desbetreffende letter begint.

Als iedereen klaar is :

  • Één voor één wordt er besproken met de klas waarom iemand gekozen heeft voor b.v. de eigenschap ‘sympathiek’. Bespreek met elkaar wat iedereen vindt van de gekozen eigenschap en hun kwaliteiten daarbij.
  • Evalueer met de groep, of dat zij vinden dat de desbetreffende persoon en eigenschap bij elkaar passen. Wat is hun eerste indruk over die persoon ?
  • Evalueer dit spel met de groep.

Voorbeeld: ‘’ Mijn naam is S.V.E.N en ik vind mezelf: Sympathiek, Vriendelijk, Eerlijk en Nonchalant.’’

Leermiddelen: Positief naar elkaar’s kwaliteiten/eigenschappen kijkenEr wordt gekeken naar de eerste indrukken die zij op elkaar hebbenHiermee komt er naar voren wie dezelfde eigenschappen/kwaliteiten beschikken.Sfeer: Door zichzelf open te stellen, en te bespreken wat elkaar’s eerste indrukken waren, en wat er achteraf verandert is m.b.t. die eerste indruk, creeër je een sfeer die vertrouwen en eerlijkheid omvat.Evaluatie:  Na afloop van het spel, evalueer je met de leerlingen wat zij van het spel vonden, en wat er na voren is gekomen qua gevoelens naar jezelf en naar elkaar toe. Wat vinden zij van de eerste indrukken die anderen hadden op hen en vice versa.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.mentortijd.nl/lesactiviteit-my-n-a-m-e/