Een korte activiteit die rust, inpiratie en een mooi beeldend eindproduct geeft.
Met dank aan Manon Melkert.
Leerlingen hebben een A4 blad voor zich met een pen of potlood. Het potlood mag het papier niet loslaten. Leerlingen sluiten hun ogen.
Speel het filmpje “Four Seasons” als geluidsfragment af. De leerlingen maken lijnen op het ritme/ het geluid van het fragment.
Tijdens het afspelen vertel je een verhaal/schets je een situatie. Dit verhaal gaat mee met de seizoenen.
Lente: ik voel me vrolijk, ik zwem in het water, het is wat frisjes, ik krijg nieuwe energie,
Zomer: ik voel me relaxed, maak me nergens druk om, lig in de zon te lezen, spreek af met vrienden,
Herfst: ik voel me onrustig, het regent/onweert, ik ben de ramen vergeten dicht te doen, ik heb een afspraak en loop buiten zonder paraplu, ik ben helemaal nat en kom ook nog eens te laat,
Winter (niet heel duidelijk te horen op het fragment): ik heb het koud, ik ben een beetje moe, de koude lucht op mijn gezicht doet me goed, ik orden mijn gedachten, ik weet waar ik naar toe wil, ik voel me sterk).
Tip: doe ook wat met je intonatie en volume. Dit zet alleen maar meer kracht bij.
Na het luisteren kijken leerlingen naar het papier. Kun je de seizoenen duidelijk onderscheiden? Welk seizoen is het meest sprekend voor jou? Wat vind je het mooiste stukje uit je papier. Knip dat gedeelte uit (vorm mag je zelf bepalen, ongeveer 15 bij 15 cm.) Schrijf je naam en het seizoen op.
De figuren kunnen worden opgehangen, de omhulsels kunnen door leerlingen zelf bewaard worden.
15 minuten aan rust met een verrassend eindresultaat!