Lesactiviteit: Fruitschaal

Exclusieve fruitschaal S&P fruitmandHoe zien anderen jou? Met verschillende metaforen omschrijven de leerlingen zichzelf en leren de groep beter kennen.

Met dank aan Gin Nio Haurissa

Duur
20 minuten

Doel
Met deze oefening help je mensen elkaar beter te leren kennen. Tijdens het proces leer je ook meer over jezelf en hoe anderen jou zien.

Doelgroep
Voortgezet onderwijs,  ROC

Benodigheden
Pen & Papier

 

In plaats van fruit kun je bij deze oefening ook andere voorwerpen nemen: planten, bloemen, muziekinstrumenten, gereedschap, auto’s, in feite alles wat de groep zou kunnen interesseren. Voor deze oefening heb je een groepsleider/Docent nodig.

Belangrijk: iedereen mag alleen maar positieve eigenschappen gebruiken!

Instructie:

Spreek niet met elkaar tijdens het eerste deel van deze oefening.

  • Iedereen krijgt een pen en een stuk papier
  • De docent vraagt de groep: Stel je voor, dat je een stuk fruit bent, wat voor fruit zou je dan willen zijn?
  • Iedereen schrijft zijn of haar keuze bovenaan het papier en zet eronder tenminste 3 positieve eigenschappen van dit speciale fruit.
  • Verzamel alle papieren in een hoed of doos.

Als alle papieren verzameld zijn:

  • Neem de papieren één voor één uit de hoed en lees het fruit en de redenen waarom daarvoor gekozen is hardop voor. Vertel nog niet wie welk fruit gekozen heeft.
  • Bespreek met elkaar wat iedereen vindt van de gekozen fruitsoorten en hun kwaliteiten.
  • Als alle fruitsoorten besproken zijn, kan iedereen onthullen voor welk fruit hij of zij gekozen heeft.
    Bespreek elkaars keuzes.
  • Evalueer dit spel met de groep.

Leermiddelen

  • Positieve eigenschappen bij jezelf en bij anderen ontdekken.
  •  Elkaar op deze manier beter leren kennen.
  • Je stelt jezelf open voor anderen ; Vertrouwen opbouwen.
  • Hiermee komt er naar voren wie dezelfde eigenschappen/kwaliteiten beschikken.
  • Sfeer: Niemand kan iets negatiefs benoemen, alleen positieve eigenschappen. Hierdoor wordt niemand buitengesloten. Ook omdat iedereen elkaar nog niet kent, is de kans niet groot dat er negatief op iemand gereageerd wordt.

Evaluatie
Na afloop van het spel, evalueer je met de leerlingen wat zij van het spel vonden, en wat er na voren is gekomen qua gevoelens naar jezelf en naar elkaar toe en hoe vonden zij het dat zij gefocust werden op hun positieve eigenschappen?

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.mentortijd.nl/lesactiviteit-fruitschaal/

Reacties zijn uitgeschakeld.