Debatteren helpt leerlingen om naar elkaar te luisteren, en ze vinden het leuk!
Deze week een vervolg op de activiteit van vorige week.
Het Lagerhuis debat is een goed werkbare vorm waarmee via stellingen de actualiteit besproken kan worden. Leerlingen vinden het erg prettig het idee dat er naar hun mening geluisterd wordt, dit maakt het debat een prettige werkvorm om een groepsgesprek te voeren.
Deze week hebben we een startvorm voor debatteren. Voor het debat start, een aantal handige afspraken:
- De gespreksleider (mentor) geeft aan wie er mag spreken.
- Luister naar elkaar, laat elkaar uitspreken.
- Houd je argument kort, dan is de kans groter dat het door mensen onthouden wordt.
- Een debat is iets anders dan een discussie: bij een debat wordt er inhoudelijk op elkaar gereageerd.
- In een debat kun je argumenten geven voor een standpunt wat anders is dan jouw eigen mening. Je valt elkaars argumenten aan, niet elkaars mening of de persoon.
Bij deze vorm krijgt iedere leerling ook weer 2 debat-kaartjes. Op iedere kaart staat een Facebook-like, het verschil is dat ze nu een rode en een groene kaart krijgen. Groen is een argument voor de stelling, rood is een argument tegen.
Wanneer de leerlingen iets willen zeggen, steken ze een kaart in de lucht. Wanneer de mentor de kaart pakt mogen ze spreken. Als afwisseling kan ervoor gekozen worden om groepen te maken waarbij leerlingen 2 groene of 2 rode kaartjes krijgen.
Iedere leerling komt precies 2 keer aan het woord. Kaartjes op? Dan mag je niets meer zeggen…