Lesactiviteit: Dagschema

In de activiteit “Dagschema” worden leerlingen aan het denken gezet over hun dagindeling en tijdsbesteding. Deze lesactiviteit kan ook zeer goed gebruikt worden als reflectievorm.

Met dank aan Paula Gelens.

Geef iedere leerling een werkblad. We hebben deze ook als printversie in grijswaarden toegevoegd voor je.

Het dagschema kan op verschillende manieren worden ingevuld:

dagschema> Leerlingen vullen in hoe hun dag eruit ziet. Slapen, eten, naar school gaan, huiswerk maken, gamen, sporten, hobby’s en andere dingen. Hierbij kan zichtbaar worden in hoeverre hun verdeling naar tevredenheid is of niet.
> De leerlingen maken eerst een tabel met hoeveel tijd ze kwijt zijn voor verschillende zaken. Gebruik hiervoor dezelfde onderwerpen als hierboven, leerlingen kunnen uiteraard zelf dingen toevoegen. Laat hen hierna het schema invullen om te zien hoeveel tijd er ‘over’  of onbewust toch gevuld is.
> De leerlingen vullen het schema in met kleuren die hun gevoel aangeven: groen, oranje en rood voor verschillende aanwijzingen van plezier of stress, waarbij ze kleuren ook dik gedrukt of licht kunnen kleuren.
> De leerlingen geven in verschillende tijdsaanduidingen aan welke kwaliteiten of competenties zij gebruiken. Dit is een opdracht voor bovenbouwleerlingen van het VO.

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.mentortijd.nl/lesactiviteit-dagschema/