Een actieve, creatieve en vooral positieve werkvorm!
Met dank aan Lessen van Lisa.
Benodigdheden:
– Een A4 vel voor iedere leerling.
– Pennen/ Stiften/ Potloden.
Vooraf:
– Je zou zelf al de complimentenspinnen kunnen tekenen en de naam van iedere leerling in het midden kunnen zetten. Zie voorbeeld op foto.
Indeling les:
– 5 minuten: uitleggen wat een complimentenspin is en waarom het goed is om complimenten aan elkaar te geven. Daarnaast leg je de spelregels uit:
* Op iedere complimentenspin moet iedere ‘poot’ aan het einde voorzien zijn van een compliment.
* Op een spin mag niet twee keer hetzelfde compliment voorbij komen.
* Iedereen mag door elkaar lopen, en verschillende mensen vragen om een compliment.
* Het is het leukst als er veel verschillende kleuren potlood/ stift/ pen gebruikt worden.
– 20 minuten: Uitvoering volgend de spelregels die hierboven beschreven zijn.
– 15 minuten: nabespreking. Iedere leerling noemt het compliment op dat hij/ zij het leukst/ mooist/ meest ontroerend vind. Daarnaast kun je stilstaan bij het gevoel dat complimenten geven en ontvangen bij mensen oproept. Wat is nu makkelijker? Een compliment krijgen of geven?
– E.v.t: de leerlingen een reflectie laten schrijven over de opdracht.
Leuke variatie is:
Een sterretje met de spreuk: Je bent een ster in … en dan met kwaliteiten ipv complimenten. Verder zijn de regels hetzelfde (op ieder sterretje geen dubbele kwaliteiten). + aanvulling: Als er als 6 kwaliteiten op een kaartje staan moet deze worden omgedraaid (leerlingen mogen ook maar maximaal 6 kwaliteiten uitdelen) -> zo staan er uiteindelijk op alle sterren evenveel kwaliteiten.