Deze werkvorm is goed te gebruiken binnen een mentor uur. Het is een werkvorm, die aan het begin van de dag kan zorgen voor een positieve sfeer voor de rest van de dag.
Complimenten zorgen voor een positieve gedachten, een lach en een positieve blik naar zichzelf en naar de ander toe. Veel plezier.
-Gin Nio Haurrisa.
Tijd; 30 minuten.
Doel;
– Leerlingen kijken positief naar zichzelf.
– Leerlingen worden zich bewust van positieve kwaliteiten, die van zichzelf maar ook die van klasgenoten (op welk gebied dan ook).
– Leerlingen kijken met een positieve blik naar de klasgenoten.
Benodigdheden;
– Strookjes papier
– Pen
– Als optie; bakje.
Het is de bedoeling dat de klas in een kring zit, dit bevorderd het oogcontact en maakt de activiteit waardevoller omdat zij oogcontact moeten zoeken met de klas.
Iedere leerling krijgt een papiertje, zij moeten op dit papiertje een compliment opschrijven over de persoon die links/rechts van hen zit. Het mag een compliment zijn betreft uiterlijk, eigenschappen en/of kwaliteiten. Het mogen ook meerdere complimenten zijn.
2 opties;
- Als mentor kun je er voor kiezen om de complimenten te laten voorlezen door de persoon die het heeft geschreven over zijn buurman/vrouw. Hierbij kan hij uitleggen waarom hij vindt dat dit compliment voor hem/haar geldt. Hiermee wordt er een positieve band gecreëerd tussen deze twee personen.
- Je kunt als mentor er ook voor kiezen om alle complimenten in een bakje te verzamelen om vervolgens iedere leerling een strookje papier uit het bakje te laten pakken en het voor te lezen. Hierdoor wordt er niet alleen een positieve band gecreëerd tussen de persoon die het compliment heeft opgeschreven maar ook wordt hierdoor de rest van de groep betrokken in het positief kijken naar elkaar. Het zorgt voor meer ‘ eenheid’ binnen de groep. Ook bij deze optie kun je optie 1 eraan toevoegen, nadat het compliment is uitgesproken door een willekeurige klasgenoot.