Lesactiviteit: Smiley reflectie

De leerlingen geven met smileys aan hoe ze een dag, uur, activiteit of periode gevonden hebben.

Smileys liggen erg dicht bij de dagelijkse manier van communiceren van leerlingen, ze zullen dus meer smileys kennen dan veel docenten.
Deze opdracht leent zich dan ook erg goed om door de leerlingen te laten leiden en te introduceren met een woordspin waarbij leerlingen smileys aangeven op het bord.

Leerlingen kunnen allerlei dingen aangeven met smileys:

– Hoe vond ik vandaag gaan?
– Hoe voelde ik me?
– Hoe heb ik gewerkt?
– Heb ik mijn doel gehaald?
– Hoe ben ik met anderen omgegaan?
– Hoe heb ik samengewerkt?
– Hoe heb ik naar mijn docent geluisterd?

Leerlingen kunnen ook smileys in een tekst verwerken – waarbij ze voor alle emotie-woorden een smiley gebruiken.
Verdiepingsopdracht: Laat leerlingen een ‘sms’ schrijven, waarbij maximaal 200 tekens gebruikt mogen worden.
Download hier het SMS-blad. 

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.mentortijd.nl/lesactiviteit-smiley-reflectie/

Geef een reactie

Your email address will not be published.