Lesactiviteit: Het Bedrijf

Een leuke manier om namen te leren én samen te werken!

hetbedrijfMet dank aan Carla Klomp.

‘Het Bedrijf’ wordt ook wel Amerikaans Liften genoemd en kan gebruikt worden als spel om namen te leren kennen. Het kan ook als een coöperatief spel dienen waaraan iedereen kan deelnemen en iedereen evenveel inbreng heeft. Door de dynamiek van het spel beleeft iedereen er evenveel plezier aan.

 

 

 

Inleiding 5 minuten
Laat de leerlingen in een kring zitten.
Er is 1 directeur, een aantal onderdirecteuren, managers, werknemers, schoonmakers en onbetaalde stagiaires. De directeur zit op de speciale stoel, wijs aan wie welke rol heeft zoals de leerlingen nu zitten.

____________________________________________

Kern 20 minuten
Samen klap je het ritme:

> twee handen klappen eenmaal op je schoot

> eenmaal een klap in je handen

> rechterduim over je rechterschouder, noem daarbij je eigen naam

> linkerduim over je linkerschouder en noemt daarbij de naam van de ander

> Blijvend herhalen van dit ritme.

De ander reageert binnen ditzelfde ritme.

Het is belangrijk dat de directeur het ritme aanhoudt en zorgt dat dit op gelijk tempo blijft lopen.

Wanneer iemand niet in het ritme de namen noemt of de onjuiste namen noemt, gaat hij/zij op de ‘laagste’ plaats zitten en schuift de rest een plaats op.

Ga ook snel weer door met het ritme. Er zal redelijk snel geschoven moeten worden. De stagiaires kunnen zomaar ineens in een korte tijd opgeklommen zijn naar directeur!

____________________________________________

Slot 5 minuten
Afhankelijk van de tijd wordt het spel gestopt. Bespreek met de leerlingen wat hun hoogste plaats is geweest.

 

Tip! 

Pubers vinden het leuk om allerlei
strategieën uit te proberen om hogerop te komen. Stimuleer dit als mentor dan ook na een paar rondes door er vragen over te stellen.

 

Tip! 

Wanneer je leerlingen met dezelfde naam in de groep hebt, maak dan van tevoren afspraken hoe deze leerlingen worden aangesproken om verwarring te voorkomen. Mogelijkheden zijn om de achternaam of favoriete bijnaam (van de leerling zelf) te gebruiken.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.mentortijd.nl/lesactiviteit-het-bedrijf/

Geef een reactie

Your email address will not be published.