Lesactiviteit: Heldere Herinneringen

Waar was jij op 11 september 2001?

Deze lesvoorbereiding is toegevoegd aan project Blik op je Roots.

Voorbereiding
Zorg dat je een eindproduct hebt gemaakt waarin jouw eigen heldere herinneringen zichtbaar zijn.

____________________________________________

Lesdoel
Aan het einde van de les(sen) hebben

leerlingen zicht op welke momenten in hun leven vormend zijn geweest.

____________________________________________

Inleiding
De val van de Berlijnse Muur, de Twin Towers, Charlie Hebdo, de aanslagen in Parijs.

De wereldgeschiedenis kent momenten waarvan iedereen nog precies weet waar ze waren en wat ze deden op dat moment.

Persoonlijk zijn er ook van dit soort momenten. Je herinnering is dan zo helder dat je bijna nog weet welk weer het was die dag, wie er om je heen waren en wat je deed of zei. Denk dan aan leuke dingen als de eerste keer dat een puppy in huis is, toen je hoorde dat je een broertje of zusje kreeg, toen je vriendje jou verkering vroeg. Soms zijn het minder leuke dingen: de scheiding van je ouders, het afscheid van een dierbaar

persoon.

Presenteer jouw eigen Heldere Herinneringen.

Vraag of leerlingen zelf al voorbeelden 

kunnen geven. 

____________________________________________

Kern
De leerlingen gaan op zoek naar hun
‘Heldere Herinneringen’ en leggen dit vast in een zelfgekozen vorm.
Voorbeelden zijn:

> Een tijdlijn (op papier of digitaal)

> Een powerpoint

> Een verhaal

> Een tekening

> Een film

> Een fotoreeks

____________________________________________

Slot

De eindproducten worden gepresenteerd aan elkaar. Afhankelijk van de gekozen vorm(en) zal de presentatievorm wisselen:

> Mondelinge presentaties

> Een magazine met verhalen

> Een expositie

 

Bekijk hier het vernieuwde lespakket Blik op je Roots, inclusief de lesactiviteit Heldere Herinneringen:

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.mentortijd.nl/lesactiviteit-heldere-herinneringen/

Geef een reactie

Your email address will not be published.