Lesactiviteit: Dilemma’s

dilemma leeg

Het bespreken van dilemma’s met leerlingen is een goede manier om hen te leren omgaan met allerhande situaties, om onderwerpen te bespreken die anders lastig aan bod komen en om elkaar beter te leren kennen.

Het bespreken kan gaan als volgt:

  1. Leg uit wat het dilemma is. Een dilemma kan prima door leerlingen zelf worden aangedragen, eventueel anoniem. Wanneer het een dilemma is wat leerlingen bezig houdt is het rendement vele malen hoger.
    De vraag aan de leerlingen is altijd: ” Wat doe je?”
  2. Iedere leerling krijgt een (klein) schrijfbriefje en noteert individueel wat hij/zij zou doen bij het dilemma. Hierbij proberen leerlingen zich in te leven en op te schrijven wat je echt zou doen, niet wat je denkt wat het juiste zou zijn om te doen in een ideale situatie.
  3. Leerlingen die klaar zijn leggen hun kaartje op de grond vooraan in de ruimte / midden in de kring met de tekst naar bedenen.
  4. Wanneer iedereen klaar is met schrijven wordt een leerling gekozen die als eerste een briefje kiest en hardop voorleest. De leerling geeft ook aan in hoeverre hij/zij het eens is met het advies op het briefje.
  5. Het kaartje wordt met de tekst omhoog terug gelegd, de leerling kiest een nieuwe leerling die ook een kaartje pakt en bespreekt.
  6. Om af te ronden kan er aan de groep gevraagd worden of er dingen op kaartjes geschreven zijn die nog niet besproken zijn. Op deze manier is iedereen aan het denken gezet en zijn alle opties besproken.

Zoals eerder aangegeven kunnen leerlingen prima zelf dilemma’s aangeven. Eventueel hebben wij wat idee├źn voor je:

  • Er is gestolen in de groep, jij weet door wie
  • Je wordt beschuldigd voor iets wat je vriend(en) gedaan heeft / hebben
  • Je hoort mensen roddelen over jouw beste vriend(in)
  • Je vrienden roken, liegen en stelen (groepsdruk)
  • Je hoort je ouders ruzie maken. (scheiding)
  • Je loopt in de supermarkt en ziet een winkeldiefstal gebeuren
  • Je bent bevriend met iemand, die blijkt verliefd op jou te zijn
  • Je beste vriend(in) geeft aan verliefd op je te zijn. (homoseksualiteit)
  • Een goede vriend / vriendin zit helemaal niet lekker in zijn/haar vel. (depressie)
  • Een weerloos persoon (dakloze) wordt mishandeld
  • Je vriend(in) wil verder op het gebied van seks, jij (nog) niet

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.mentortijd.nl/lesactiviteit-dilemmas/