Kennistijd: Omgaan met boze ouders

Tips hoe je met boze ouders kan omgaan tijdens een oudergesprek!

Omgaan met boze ouders

 

Met dank aan Antoon van Wolferen

Als mentor krijg je te maken met boze ouders. Maak gebruik van twee methoden: De dramadriehoek en de “one-up” als afsluiting.

De dramadriehoek komt uit de transactionele analyse. Een mentor die in gesprek gaat met een boze ouder kan in een proces komen waar zij(*) in vastloopt.. Als twee partijen ruzie hebben en je wilt bemiddelen dan komt het regelmatig voor dat de twee partijen zich eerst tegen elkaar richten en daarna gaat de agressie naar de derde die wil bemiddelen. De dramadriehoek leert je uit de strijd te blijven.

(*) zij kan ook hij zijn.

One up is een gesprekstechniek waarbij de hulpverlener in het gesprek geen toezeggingen doet of besluiten neemt. De mentor geeft aan het eind van het gesprek aan dat zij blij is met de nieuwe informatie en deze wil laten zakken en er dan in het vervolgcontact op terugkomt.

Stappen

1: Geef aan het begin van het gesprek de kaders aan: Doel van het gesprek en maak het tijdspad helder.

2: In het contact met boze ouders moet eerst de angel/boosheid eruit. Geef ouders de ruimte om hun boosheid te uitten. Luister goed, knik mee en hou de armen naast je lichaam, sluit je niet af. Ook als de boosheid naar jou gericht is.

3: Ga je niet verdedigen. Geef de ouders gelijk, erken hun boosheid en vat kort samen waar ze boos over zijn. Laat zo zien, horen dat je hun boodschap begrepen hebt.

4: Vertaal hun boosheid in bezorgdheid. Vraag dan na of het klopt dat hun boosheid voortkomt uit de bezorgdheid over hun kind. Als ze dit beamen stap je uit de strijd en kun je samen kijken wat maakt dat ze boos zijn, welke bezorgdheid er achter schuilt. Laat ze hun bezorgdheid verder toelichten. Vaak komen er hele andere vraagstukken/thema’s naar boven.

5: Vraag wat de gewenste situatie is, wat is hierin realistisch op korte termijn en op lange termijn. Laat ouders vertellen wat nodig is, wat er anders moet in vergelijking met de aanleiding die tot de boosheid heeft geleid.

6: Geef aan dat je deze informatie meeneemt en er op terugkomt in een vervolg contact. Laat je nooit verleiden tot beslissingen tijdens het gesprek. Het vervolgcontact kan per telefoon of in een vervolg gesprek. Maak hier duidelijke afspraak over in tijd.

 

Bron afbeelding.

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.mentortijd.nl/kennistijd-omgaan-met-boze-ouders/